از حالا به فکر رفع مشکل نقاط آب‌گرفته باشید

درحالی‌که بارش سالانه اصفهان ۱۳۰ میلی‌متر است.بارشی که جدای از رحمتی که با خود به همراه آورد و اصفهان را برای مدتی از خشکسالی رهاند؛ زخم‌های سال‌های پیش هم سر باز کرد. یکی از مسائلی که کلانشهر اصفهان و برخی از جاده‌های آن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند مسئله آب‌گرفتگی در نقاطی از آن است.

  از حالا به فکر رفع مشکل نقاط آب‌گرفته باشید

به گفته کارشناسان هفته گذشته بی‌سابقه‌ترین بارش باران در 25 سال گذشته در اصفهان اتفاق افتاد. بر اساس آمار هواشناسی ۹۶ میلی‌متر بارش در اصفهان گزارش شد درحالی‌که بارش سالانه اصفهان ۱۳۰ میلی‌متر است.بارشی که جدای از رحمتی که با خود به همراه آورد و اصفهان را برای مدتی از خشکسالی رهاند؛ زخم‌های سال‌های پیش هم سر باز کرد. یکی از مسائلی که کلانشهر اصفهان و برخی از جاده‌های آن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند مسئله آب‌گرفتگی در نقاطی از آن است.

در هفته پیش و در روزهای بارانی خواستیم یادداشتی بنویسیم و گلایه‌ای کنیم که چه می‌شود که هر سال در یک سری از نقاط شهر چنین اتفاقی می‌افتد اما گذاشتیم تا چند روزی بگذرد و از جو دو روزه و بحث‌وجدل‌ها در فضای رسانه‌ای و مجازی عبور کنیم و با دیدی واقع‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم شاید انتقاد ما کارساز شود و برای آینده چاره‌ای اندیشیده شود.آبان ماه سال پیش بود که در پی بارش‌هایی برخی از معابر اصلی شهر اصفهان دچار آب‌گرفتگی شد و تصاویری از پل‌ها و زیرگذرهای شهر که با حجمی از آب مسدود شده بودند مواجه شدیم.

حتی در جاده‌هایی همچون جاده سپاهانشهر - بهارستان از پل‌ها آبشار جاری بود و زیر پل‌ها هم در پی تجمیع آب باران مسدود شده بود. در دو روز پایانی هفته گذشته هم باز باران شدیدی بارید و باز در این نقاط مردم به مشکل برخورد کردند و زحمت زیادی را برای نیروهای خدمات شهری و آتش‌نشانی برای رفع آب‌گرفتگی‌های منازل و معابر به همراه داشت.

از سوی دیگر با بارش‌های شدید به خاطر فرسودگی شبکه فاضلاب اصفهان مشکل پس‌زدگی در برخی نقاط و منازل رخ می‌دهد که آسیب‌های زیادی را به شهروندان وارد می‌کند. حتی در برخی نقاط به دلیل همین فرسودگی‌ها شاهد فرو ریزش‌هایی شدیم.

اما چاره چیست که باز و در پی بارش بعدی چنین اتفاق‌هایی نیفتد یا کمتر با آن روبرو باشیم؟ غیر از فرسودگی شبکه فاضلاب که نیاز به بررسی و ساماندهی قسمت‌های فرسوده آن است باید از هم‌اکنون نقاط و مکان‌هایی که بیشترین حجم گرفتگی در آنجا رخ داده را شناسایی و مشکلات عمرانی و ساختاری آن را برطرف کرد.

از دیگر نیازهای امروز شهر اصفهان برای جبران فرسودگی فاضلاب شهری، شیب بندی مؤثر خیابان‌ها و معابر و حفر چاه‌های جذبی در تمام نقاط و محله‌های شهر است.

همچنین ایجاد کانال‌ها و لوله‌گذاری و لایروبی سپتیک‌ها هم می‌تواند در کاهش آب‌گرفتگی شهر تأثیر به سزایی داشته باشند.

در مسیرهایی همچون محور سپاهانشهر_ بهارستان که به خاطر توپوگرافی منطقه با ورود آب از محل‌های خارج از بستر و حریم راه در زمان بارش‌های شدید مواجهیم می‌توان با مداخلات عمرانی برای آن نیز چاره‌ای اندیشید.

این‌ها همه مواردی است که بیش از ما، خود مسئولان و مدیران شهری و استانی به آن واقف هستند و کارشناسان هم روی آن نظر می‌دهند اما دانستن آن تنها کفایت نمی‌کند و نیاز به اقدام است تا باز با فروکش بارش‌ها از آن غافل نشویم و سال بعد یا در بارش بعدی، آب تمام راه‌ها را سد کند و معابر را ببندد. از همین الآن باید به فکر رفع مشکل نقاط آب‌گرفته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار